Języki obce dla najmłodszych. Jak i kiedy?

Każdy rodzic zdaje sobie sprawę, że lepsza przyszłość dziecka wiąże się z umożliwieniem mu efektywnej nauki języków obcych. Kiedy pojawia się pierwsza myśl związana z lingwistycznym przygotowaniem maluchów do dorosłego życia, rodzice zadają sobie wiele pytań: Czy warto zaczynać wcześnie? Jeśli tak, to kiedy najlepiej? Jakie metody są najskuteczniejsze?

Odpowiedź na pierwsze pytanie jest tylko jedna i nie trzeba być ekspertem, żeby wiedzieć, jak wiele korzyści, nie tylko lingwistycznych, płynie z wczesnego rozpoczęcia przez dzieci przygody językowej. Na wczesnym etapie rozwoju przyjmujemy naukę języka jako coś bardzo naturalnego, z przyjemnością chłoniemy wiedzę. Nabywanie umiejętności językowych we wczesnych latach naszego życia umożliwia nam dostosowanie się do otoczenia oraz wykształcenie umiejętności komunikowania się z nim. A kiedy zrobimy to lepiej i szybciej, jeśli nie w okresie, gdy nasze zdolności adaptacji błyskawicznie się rozwijają!

Kolejną zaletą wczesnego rozpoczęcia nauki języka obcego jest ćwiczenie umiejętności współpracy w grupie. Zadając pytania i odpowiadając na nie, pracując w parach lub w szerszym gronie, dzieci nabywają umiejętności, które ułatwią im późniejsze funkcjonowanie w społeczeństwie. Przezwyciężają strach i uczucie zawstydzenia. Stają się bardziej otwarte i skłonne do słownej interakcji. Pozbywają się również bariery językowej, która często jest jedną z najtrudniejszych przeszkód w nauce języka w późniejszym wieku.

W trakcie zajęć dzieci nie tylko uczą się języka obcego, lecz także poznają świat dzięki wykorzystywaniu przez nauczycieli różnych przykładów z życia codziennego, służących prezentacji słownictwa czy ćwiczenia struktur gramatycznych. Na lekcjach niejednokrotnie bazuje się na tematach z dziedziny geografii, historii czy kultury, co pozwala dzieciom zdobyć dodatkową wiedzę i zainteresować się innymi zagadnieniami.

Nauka języków obcych w dużym stopniu opiera się na poznawaniu słownictwa. Starając się zapamiętywać nowe wyrazy, młodzi uczniowie ćwiczą pamięć i poprawiają koncentrację. Istnieje bezpośredni związek między nauką słownictwa a poprawą pamięci długotrwałej, której jakość rzutuje później na wiele dziedzin naszego życia.

Kiedy najlepiej rozpocząć naukę języków obcych? Odpowiedź jest prosta: kiedy nasza pociecha zaczyna mówić w rodzimym języku. W dzieciństwie nasz aparat mowy jest na tyle elastyczny, że jesteśmy w stanie nauczyć się wymawiać dźwięki, jakich dorośli zaczynający naukę języków obcych nigdy nie zdołają właściwie wypowiedzieć. Ich aparat mowy jest ograniczony do wymowy zgłosek zbliżonych do tych występujących w ojczystym języku, powtarzanych latami.

Jakie metody wykorzystywać? Na pewno takie, które będą kojarzyły się dzieciom z zabawą. Takie, które będą się opierały na słuchaniu i powtarzaniu materiału zasłyszanego wcześniej. Jest to ważne w początkowym etapie nauki języka obcego. Dzięki temu dzieci będą utożsamiały ją z czymś przyjemnym.